کدام هود برای آشپزخانه مناسب تر است ؟

هود یکی از لوازم آشپزخانه است که به منظور مکش و تخلیه دود و بخار غذا ها از آشپزخانه و نیز ایجاد روشنایی موضعی روی سطح اجاق گاز تهیه و نصب می شود. اما حقیقت این است که این هود ها معمولا تنها جنبه تزئینی دارند و اکثر ما در بسیاری از مواقع نیازی به روشن کردن آن ها نمی بینیم. البته اگر روشن کنیم هم باز مکش دود و بخار خوبی نخواهد داشت و نخواهد توانست تمامی این بخار و دودها را مکیده و به بیرون هدایت کند.

اگر بخواهیم صادقانه تر بگوییم اگر در آشپزخانه شما یک پنجره کوچک باشد خیلی بهتر از هود کار خواهد کرد. بنا بر این نیازی نیست که شما خیلی نگران برند هودی که می خواهید بخرید باشید و این فکر را نکنید که “اگر یک برند را بخرید کاملا راضی خواهید بود و در غیر اینصورت اصلا فایده ای نخواهد داشت”. زیرا همانطور که بالا تر هم اشاره نمودیم ، این وسیله تنها جنبه تزئینی داشته و بهتر است بیشتر به ظاهر آن اهمیت دهید.

انواع هود آشپزخانه کدامند ؟

هود های آشپزخانه انواع مختلفی دارند ، از جمله هود های زیر کابینتی ، هود مخفی ، هود شیبدار ، هود شومینه ای ، هود جزیره ای که در ادامه به توضیح مختصر در رابطه با هر کدام خواهیم پرداخت :

هودهای زیر کابینتی :

این هود ها جزء اولین مدل های طراحی شده هود می باشند و همانطور که از نامشان معلوم است ، زیر کابینت نصب می شوند. این هود ها عمدتا از عملکرد ساده ای برخوردار هستند و معمولا به یک چراغ کوچک مجهز می باشند. در این هودها معمولا قابلیت تنظیم مکش هوا تعبیه می شود و در نوع های تک موتوره و دو موتوره موجود می باشند.

4000 3 1 2
تصویر یک دستگاه هود زیر کابینتی

مزایا: از مزایای این هود ها می توان به این که از قیمت مناسبی برخوردارند ، فضای کم را اشغال می کنند و نیز نگهداری از آن ها آسان است ، اشاره نمود.

معایب: صدای زیاد ، قدرت مکش پایین در مقایسه با مدل های جدیدتر

هودهای شومینه ای :

نوع شومینه ای هود ها به شک یک قیف بر عکس می باشند و تمامی خصوصیات هود های زیر کابینتی را دارا می باشند. هود های مذکور به شکل یک قیف برعکس بوده و از تفاوت های آن ها با هودهای کابینتی ، بلندتر و بزرگتر بودن آن ها می باشد. این هود ها عمدتا از فلزات اکسید نشدنی نظیر مس و یا فلزاتی که مقاومت گرمایی بالایی دارند، ساخته می شوند. فلزی بودن این هودها باعث می شود که به راحتی تمیز شوند.

saba
یک دستگاه هود شومینه ای برند ایرانی درسا هود

مزایا : من جمله مزایای این هود ها می توانیم به دارا بودن نوع موتور بهتر و قدرت مکش توسعه یافته و نیز کاهش صدای موتور و دارای بورد الکترونیکی برای تنظیم  قدرت مکش و دور موتور اشاره کرد. بعلاوه این هود ها معمولا از صفحه نمایش الکترونیکی و سنسور تشخیص دود برخوردار بوده و از تنوع زیادی در طراحی بدنه بهره می برند.

هودهای مخفی :

در بسیاری از آشپزخانه های امروزی طراحی طوری صورت می پذیرد ، که هود از نقشه کابینت حذف شده و مخفی می گردد.

BOXINBACK
یک نمونه هود مخفی جا سازی شده در داخل کابینت با نمایی بسیار زیبا

مزایا : این مدل هود ها در زیبا تر کردن برخی از آشپزخانه ها تاثیر فراوانی دارند.

معایب : از جمله معایب معمول این هودها می توان به بی کیفیت و صدای زیاد اشاره نمود. و البته تفاوت زیادی هم ندارد که چه برندی خریداری می کنید چرا که کیفیت این مدل هود به علت طراحی آن زیاد بالا نیست.

هودهای شیبدار :

این مدل هود ها از نظر کارکرد دقیقا شبیه هود های شومینه ای می باشد. که البته این نوع هود ها نیز نقاط قوت و ضعف خود را دارند .

3 3
تصویر هود شیب دار نصب شده در آشپزخانه

مزایا : این هود ها دارای صدای کمتری نسبت به دیگر نمونه بوده و عمدتا موتور این هود ها به علت قرار نگرفتن در برابر حرارت از عمر بیشتر برخوردار است. همچنین این هود ها دارای زیبایی بیشتری می باشند.

معایب : از معایب این مدل محصولات می توان به مکش کمتری که نسبت به هود های شومینه ای دارند اشاره کرد.

هودهای جزیره ای :

این نوع از هود ها بر روی سقف نصب می شوند و از فیلتر ذغالی برای تصفیه هوا استفاده می کنند. در واقع اصلی ترین منظور طراحی و تولید این هود ها ، استفاده در آشپزخانه هایی است که امکان نصب هود بر روی دیوار وجود ندارد. این مدل هود از مکش و قدرت کمتری نسبت به هود های شومینه ای بر خوردار است.  ولی برای آشپزخانه ها با طراحی نوین به معنای واقعی کلمه ، شگفتی می آفرینند.

hood can 1400 island هود کن مدل 1400 جزیره ای
تصویر یک آشپزخانه مدرن با یک دستگاه هود جزیره ای

سخن نهایی

نتیجه نهایی این که هودهایی که در آشپرخانه های ما نصب شده اند بیشتر حالت تزئینی داشته و خارجی یا ایرانی بودنشان و … تاثیر زیادی در کیفیتشان ندارد ، چرا که به علت نوع طراحی هود در همه جا اینکه هود بی صدا باشد امکان پذیر نیست و فرقی ندارد که شما از چه برندی خرید می کنید یا هود شما ساخت کدام کشور است. البته توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که در میان هود ها ، برند های مختلف ، صدا های مختلفی دارند و عموما هود بهتری هودیست که صدای کمتر در عین حال مکش بهتری داشته باشد.

به هر حال از جمله بهترین برند های سازنده هود در ایران ، می توانیم به برند های ایران کن ، بیمکث ، استیل البرز ، اسنوا ، وایز و غیره اشاره کرد. لازم به ذکر است که گاها علت ایجاد صدای بلند در هنگام مکش تنها به برند هود باز نمی گردد بلکه خیلی زمان ها به علت خروجی نا مناسب ساختمان ها نیز چنین صدایی می تواند ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو